Loading...

Race tegen de tijd

Iedere minuut telt 60 seconden

Iedere uur telt 3.600 seconden

Iedere dag telt 86.400 seconden

Iedere week telt 604.800 seconden

Race Detail

Soms lijkt de tijd tergend traag te gaan en op andere momenten vliegt ze voorbij. We ontkomen er niet aan. Dagelijks worden we geconfronteerd met het concept tijd. Op een bepaald uur gaat de wekker om vervolgens een variabel aantal minuten onderweg te zijn naar het werk. Daar aangekomen, laat onze agenda weten wat we op welk moment moeten doen en hoe lang dit kan/mag/zal duren. We krijgen mails en telefoons over dringende problemen en af en toe komt er een collega aan ons bureau staan met de vraag wanneer we hem of haar kunnen verder helpen. Op die manier zijn we doodmoe aan het eind van de werkdag en dan moet de avond zelfs nog beginnen. Tanken, boodschappen doen, koken, de was, opruimen…

STOP! Als je je herkent in bovenstaand patroon is het tijd om aan de noodrem te trekken, want zo hou je het niet lang vol. Bij Unique Career weten ze dat mensen soms te ver gaan. Hoe verder, hoe minder gemakkelijk het is om terug te keren. Aangezien vermijden beter is dan behandelen, krijgt iedere Project Consultant opleidingen aangeboden rond time management en stress management.

Tussen de regels door leren deze prachtcursussen ons om meer uit eigenbelang te handelen. Er zijn momenten dat je graag je collega’s wil helpen, maar dat je hier gewoon geen tijd voor hebt en dan moet je open, eerlijk en vooral duidelijk aangeven dat je dit nu niet kan doen. Dat is beter dan extra werk aannemen en het vervolgens te laat of gewoon niét afleveren. In het begin zal je je daar wel schuldig over voelen, maar het is en blijft de juiste beslissing. Vaak toont die collega ook alle begrip voor je antwoord.

Zowel op het werk als in mijn privéleven zijn er twee geweldige tips die ik uit de time management sessie heb meegenomen die ik graag met jullie wil delen. Als iets minder dan 3 minuten duurt, doe het dan onmiddellijk in plaats van het uit te stellen. Zo blijft mijn stapel te klasseren papieren beperkt en krijgen vuile borden meteen een plaatsje in de vaatwasser. Daarnaast is het helemaal oké om aan het eind van de werkdag of ’s avonds iets niet af te werken. Maak er dan simpelweg een gewoonte van om hier de volgende dag mee te starten vóór je je mailbox opent of aan iets anders begint. Dat helpt trouwens ook om stress te verminderen, want je hebt meer controle over je dag en tijd.

Deadlines zijn niet noodzakelijk slecht. Het kan zelfs enorm spannend en leuk zijn. Soms zoeken mensen dit zelfs bewust op en betalen ze er ook nog geld voor ook. Voor jullie mij zot verklaren: ik heb het hier over Escape Rooms! De Project Consultants die dit nog niet kennen, moeten dringend een mailtje sturen naar hun HR Business Partner om ervoor te pleiten dat we dit op een Kick On of Kick Off als activiteit gaan doen. Aan de mensen van het team die dit lezen: bij deze mijn suggestie. Als deze blog ook lezers heeft die niet aan Unique Career verbonden zijn: jullie mogen mij altijd uitnodigen om mee te gaan naar een Escape Room. Gezellig!

Escape Rooms bestaan er in alle vormen en maten. Zelf heb ik bijvoorbeeld het bordspel in de kast staan met een aantal uitbreidingen. Dit werkt op dezelfde manier, maar in plaats van aanwijzingen te zoeken in een kamer ga je aan de slag met de voorwerpen en documenten die in de doos zitten. Je moet de juiste code zoeken en ingeven aan de hand van sleutels, maar er zijn ook hints die je kan gebruiken op bepaalde tijdstippen als je niet verder geraakt.

Mijn ervaringen met fysieke Escape Rooms zijn voorlopig beperkt tot locaties in Nederland. De thema’s die aan bod komen zijn enorm uiteenlopend, van een ontsnapping uit een ‘simpele’ kleedkamer tot het vinden van de verloren schatten van Machu Picchu. Ik heb nog een aantal andere kamers op mijn wishlist staan, dus hopelijk kan ik die snel toevoegen aan de lijst van geslaagde missies. Op één keer na is het ons steeds gelukt om binnen het uur de oplossing te vinden, maar dat motiveert net om volgende keer nog meer ons best te doen.